Przeznaczyniowe zamknięcie uszka lewego przedsionka w prewencji udaru mózgu u chorych z migotaniem przedsionków

Prelegent: dr n. med. Radosław Pracoń | Klinika Choroby Wieńcowej i Strukturalnych Chorób Serca, Instytut Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego

Autorzy: prof. dr hab. n. med. Marcin Demkow, prof. nadz. IK Zofia Dzielińska, prof. nadzw. IK Cezary Kępka, dr n. med. Joanna Petryka, dr Piotr Rudziński (Klinika Choroby Wieńcowej i Strukturalnych Chorób Serca, Instytut Kardiologii, Warszawa); dr n. med. Edyta Kaczmarska (Klinika Choroby Wieńcowej i Strukturalnych Chorób Serca, Instytut Kardiologii, Warszawa); prof. dr hab. n. med. Adam Witkowski (Klinika Kardiologii i Angiologii Interwencyjnej, Instytut Kardiologii, Warszawa); dr n. med. Marek Konka (Klinika Wad Wrodzonych Serca, Instytut Kardiologii, Warszawa)

Przeznaczyniowe zamknięcie uszka lewego przedsionka to nowatorska metoda, której celem jest zmniejszenie u chorych z migotaniem przedsionków ryzyka powikłań zatorowych, głównie udaru mózgu. Skrzepliny, będące źródłem zatorowości, lokalizują się w ok. 95 proc. przypadków właśnie w uszku lewego przedsionka, stąd idea eliminacji uszka z krążenia systemowego krwi. Technologię tę stosuje się u pacjentów, u których z uwagi na wysokie ryzyko krwawienia nie jest możliwa standardowa przewlekła terapia przeciwzakrzepowa. Zabieg zamknięcia uszka jest z powodzeniem wdrażany do standardowej praktyki klinicznej w Instytucie Kardiologii. W jego przeprowadzaniu wykorzystuje się nowoczesne metody diagnostyki obrazowej, takie jak echokardiografia trójwymiarowa, tomografia komputerowa oraz wydruk serca w technologii 3D.